Kycklinggryta Rosso

Igår gjorde jag "storkok" på en kycklinggryta till lillen, med storkok menar jag flera måltider, men det gjordes bara på ca 2 stora kycklingfiléer och 4 potatisar, jag dubblade receptet ;)
 
Jag hittade receptet på Hipp's sida:
 
 
Ingredienser:
  • 50 g kycklingfilé
  • 2 skalade potatisar
  • 0.5 röd paprika
  • 1 skalad schalottenlök
  • 2 tsk olivolja
  • 1 lagerblad
Fördel
  • vitamin C
  • vitamin E
  • selen
 
Instruktioner
  1. Dela kycklingen i bitar och lägg i en kastrull. Täck med vatten och lägg i lagerbladet.
  2. Låt koka i 15-20 minuter tills den är genomkokt.
  3. Dela potatisen i bitar, kärna ur paprikan och dela i bitar. Hacka löken. Lägg allt i en kastrull och täck med vatten.
  4. Låt koka i ca 10 minuter tills grönsakerna är mjuka.
  5. Häll av det mesta av kokvattnet, spara lite att späda med.
  6. Ta upp kycklingbitarna och grönsakerna och mixa ihop till en puré. Späd med lite av kokvattnet och tillsätt olja och smaka av med malen svartpeppar.
 


Resultatet blev jättebra! Han gillade maten och det blev hela 6 potioner mat till honom. Jag har nu 5 st kvar i frysen, perfekt ju ;)

Kommentera här: